Eu cred în minuni

inceputul lumiiDragă prietene, am tot amânat să-mi torc firul amintirilor, dar iată că în cele din urmă, m-am hotărât să le scot la lumină din adâncul sufletului şi timpului.
Astăzi mi-am luat inima-n dinţi, după numeroase ezitări,
să le îmbrac în hainele sărăcăciose ale cuvintelor, încercând să le redau prospeţimea şi strălucirea de altădată.
Cred că aş putea să spun şi eu precum Brâncuşi, respectând desigur, distanţele:
« Viaţa mea nu a fost decât un şir de minuni ».
Şi prima mare minune a fost venirea mea pe lume.
Când aveam doar câţiva ani, o surprindeam adesea pe mama uitându-se lung la mine. 
Apoi îmi zicea, oftând din adâncul sufletului: „Ei, draga mea, pe tine am vrut să te fac marinăriţă! »
Rămâneam cu gura căscată de uimire şi cu ochii mari pierduţi în zare.
Mă vedeam navigând pe o mare furtunoasă, îmbrăcată în costumul de marinar care era la modă pe atunci, cu gulerul acela mare, cu cravată peste bluziţa albă, cu fusta bleumarin plisată şi bască albă.
Cu o voce plină de nostalgie îi spuneam mamei cu reproş :
« Vai, de ce nu m-ai făcut marinăriţă? »
Mama râdea într-un anume fel care mă lăsa foarte nedumerită.
Pentru mine, nimic pe lume nu putea fi mai frumos decât să fii marinar sau marinăriţă.
Când am crescut şi am înţeles sensul adevărat al cuvântului, mi-a pierit tot entuziasmul.
Dar toate astea s-au întâmplat mult mai târziu.

Primele amintiri care mi s-au imprimat în memorie cu o claritate extraordinară, le am de la o vârstă destul de fragedă ; nu cred să fi avut mai mult de trei ani pe atunci.
O văd şi acum pe mama sub nucul bătrân, ţinând cu multă grijă în mâna stângă un ou fiert, moale, iar în cea dreaptă o lingură de lemn.
Sub nuc era o masă lungă, încadrată de două bănci. Pe una din ele şedeam noi, cei trei copii aşteptând sfânta împărtăşanie, cu gurile căscate şi cu ochii ţintă la oul miraculos.
În mijlocul mesei trona o mămăligă galbenă şi rotundă ca un soare, tăiată felii cu o sfoară.
«Aţi luat mămăligă ? », ne întreba mama, stând în picioare.
« Daaa », strigam noi într-un glas.
Atunci începea ritualul.
Cu coada lingurii, mama lua puţin albuş, puţin gălbenuş, hrănindu-şi cu multă grijă puişorii înfometaţi.

(Toate astea se petreceau după cel de-al doilea război mondial care adusese odată cu celelalte dezastre şi nenorociri o foamete cumplită pe meleagurile Moldovei..
Mama ne povestea că cei care aveau câţiva saci cu porumb în hambar erau consideraţi oameni cu avere).

« V-aţi săturat? », ne întreba apoi cu o voce care nu admitea nicio replică, iar noi răspundeam toţi trei ca la armată :
« Daaa! »
Atunci faţa i se lumina de fericire.
O am atât de limpede în faţa ochilor! O icoană vie.
Slabă, palidă, cu ochi mari, negri, cu părul strâns şi legat la spate.

Mă întreb acum cu mirare, după atâţia ani, ce mânca ea şi cu tata.
Poate restul de mămăligă rămas pe fundul de lemn…

Mai târziu am citit în Noul Testament episodul celor cinci pâini şi a celor cinci peşti, fără ca acestă minune să mă mire prea tare.
Mie mi se părea mult mai miraculos acel ou cu care mama reuşea să-şi sature cei trei copii…

*

Versiune franceză :

l’oeuf miraculeux

6 gânduri despre „Eu cred în minuni

  1. Ferice de dumneavoastra, c-ati apucat / adunat atatea minuni!
    Sarbatori fericite in continuare!

  2. Mulţumesc mult pentru aprecieri ! Mai am încă multe amintiri care aşteaptă să iasă la lumină. Sper să reuşesc să le dau viaţă într-o zi.
    Mulţumesc mult pentru urări ! Cu aceleaşi gânduri bune.

  3. Cristos a inviat ! frumoase amintiri.E bine sa le asternem pe hartie sa le mai traim odata si parca mai traiesc si parintii nostri

Lasă un răspuns

