Lumânarea

Marin Sorescu

Lumânarea

S-a dus şi-a luat lampa
Şi-a stat aşa cu ea-n mână, la marginea patului.
– Ce faci, mă, cu ea ? l-a întrebat Ioana.
El n-a mai răspuns.
Dacă-a văzut aşa s-a dus să
Anunţe pe Mitru. Şi cum au venit
El murise, cu lampa pe piept. Aprinsă. Aşa a murit Panduru.

De ce-or fi vrând oamenii să moară
Cu lumină ?
Nae Banţa îi spunea unei vecinei :
– Fină, să nu uitaţi lumânarea,
Să mă lăsaţi pe întuneric.
Să-mi puneţi lumânarea, să mor
Şi eu cu lumânare.
Hainele – nu mă puteţi îmbrăca,
Sunt greu. Să-mi le puneţi pe piept.
Da’ lumânarea s-o am in mână.
Şi aşa a fost.

– Naşule, uite-o, lumânarea…
Şi a dat din cap, că e bine.

*

Versiunea franceză :

La chandelle

Il s’en fut prendre la lampe.
Et c’est comme cela qu’il la garda dans sa main, au bord du lit.
Hé, que fais-tu avec elle, lui demanda Ioana
Il ne lui répondit pas.
Voyant cela, elle s’en fut le dire à Mitru.
Quand ils revinrent, il était déjà mort, la lampe sur la poitrine, allumée.
C’est ainsi que mourut Panduru.

Pourquoi donc les gens veulent-ils mourir avec de la lumière ?
Nae Banta parlait à une voisine:
Ma filleule, n’oubliez pas la chandelle,
pour que je ne reste pas dans l’obscurité.
Mettez la chandelle, pour que je meure
moi aussi avec une chandelle.

Pour les vêtements – vous ne pourrez pas m’habiller,
je suis lourd. Mettez-les moi sur la poitrine,
mais que j’aie la chandelle dans la main.
Et il en fut ainsi.

– Parrain, regarde, voici la chandelle….
Et il fit signe de la tête que c’était bien.

(Traduction: Virginia Popescu, Nicole Pottier)

Paru dans la revue Axioma, n°6 (123), juin 2010

Lasă un răspuns

